Ivanjica

Veckan i Ivanjica, Serbien, var verkligen helt fantastisk. Visst jag låg i migrän och dumpade riktigt rejält ett par gånger men allt det andra väger upp det!
Vi kom fram till hotellet sent på kvällen efter en drygt tre timmar lång biltur från Belgrad. Först regnade det men ju närmare Ivanjica vi kom ju dimmigare blev det. Först åkte vi upp på berget för att sedan köra neråt igen till själva staden. Vid toppen på berget var det en höjd på ca 1000 meter och Ivanjica ligger ca 300 meter över havet så det är en rätt kraftig höjdskillnad.
Vi kom som sagt fram sent på kvällen till hotellet och vi var rätt trötta. Vi drack varsin gin och tonic och sedan fick vi äta pannkaka. Pannkaka i Serbien är inte riktigt som i Sverige, den är nämligen fylld med nötkräm och krossade kex. Sedan är det grädde eller glass till, eller båda delarna om man så önskar. Där kan jag berätta att min första dump kom. Otroligt gott men attans för sött för min lilla mage.
Fredagen tog vi det bara lugnt, vi åt frukost rätt sent och sedan gick vi en sväng i den lilla staden eftersom vi hade fått höra att det var marknad där på fredagar. Alla människor hälsade glatt på alla och det var en mysig liten stad med mycket butiker, restauranger och caféer. 🙂

På kvällen åt vi middag med en av ägarna till hotellet och ett par bekanta som också var där nere. En jätte fin restaurang med mycket god mat! Så god att vi åt vår middag där 4 utav 7 dagar 🙂 Otroligt billigt var det också! En middag med varmrätt, efterrätt och dryck + dricks gick på ca 160 kr för oss två… 160 kr! ! ! Det är verkligen helt galet. Det är knappt så man kan äta två personer på McDonalds för den summan i Sverige ju!

Vi var på en utflykt med en svensk-serbisk man och hans hustru. Så otroligt härliga männiksor. Vi pkte till en forellodling och tittade

Inte den bästa bilden men i den poolen går alla avelsforeller.
Sedan åkte vi till ett munkkloster. Det var det mest fridfulla stället jag någonsin besökt! Det bodde för tillfället ett 15-tal munkar där. En av dem pratade väldigt bra engelska så han guidade runt oss.

Efter klosterbesöket åt vi på en liten, liten restaurang. Där åt vi gulasch och den var så otroligt god! Vi fick även in nybakat bröd till. All mat vi åt där nere var verkligen otroligt god!

Vi fick bra kontakt med guiden så på måndagen bestämdes det att H skulle klippa sig. När han var klar efter en timme ville frisörskan ha 300 pengar vilket är ca 24 kr… Det är verkligen helt galet! Jag sa då att det var synd att jag inte tänkt på det för att jag skulle verkligen behövt klippa mig och kanske färga också. Då ringde vår guide till frisörskan och beställde en tid till onsdagen åt mig. Jag var hos henne i nästan 3 timmars tid. Hon var jätte noga med klippning och färgningen! Nör det var dags att betala ville hon ha 1400 pengar. Jag gav henne 2000 pengar vilket är ca 160:- och hon höll på att baxna. Men sa att hon bjuder på klippning nästa gång.
JA, det kommer bli fler besök dit för det var verkligen ett helt underbart ställe och land!